tentatif ringkas hari keluarga BKASJ


  • 6.15 pg = Berkumpul di Hijazi/Duwar qubah

  • 6.30 pg = Bertolak dr lokasi masing2

  • 8.00pg = Majlis Perasmian Pembukaan

  • 8.30 pg = Tazkirah

  • 8.45 pg = Senaman ringan

  • 9.00 pg = Treasure Hunt dan Dibeen Wargame

  • 11.45 pg = Pasukan terakhir sampai di cekpoint terakhir

  • 12.00 tgh = Solat Jumaat dan Rehat

  • 2.00 ptg = Makan tengahari

  • 2.30 ptg = BBQ

  • 4.30 ptg = Makan malam

  • 5.00 ptg = Majlis Penutup dan Penyampaian Cenderahati

  • 6.00 ptg = Bersurai

Informasi tentang permainan Dibeen Wargame

A. Syarat dan Peraturan :


- Satu gelanggang akan memuatkan dua buah pasukan. (cth : A & B)
- setiap pasukan terdiri drpd : - seorg Raja (Raja)
- seorg buta (Si Buta)
- askar-tiada had

  • Tugas Raja:
    - Sbg ketua pasukan
    - Wajib dipertahankan oleh askar2 drpd dibaling dgn belon air. ( pasukan
    tersebut akan dikira kalah jika Raja dibaling dgn belon air oleh pihak lawan dan basah)
    - Sekiranya semua askar dan Si Buta mati, Raja hendaklah
    menggantikan tugas Si Buta dan askar dan menghabiskan semua
    tugasan sehingga tamat. (tetapi, Raja TIDAK akan mnjadi BUTA)
  • Tugas Si Buta :
    - Semua tugasan hanya boleh dilakukan oleh Si Buta SAHAJA
    - Harus dipertahankan oleh askar2 drpd dibaling dgn belon air pihak lawan
    - Sekiranya Si Buta mati ( basah dibaling belon air pihak lawan), peranan Si Buta
    hendaklah diganti oleh mana2 askar yg masih hidup.
  • Tugas Askar :
    - Wajib mempertahankan Raja dan Si Buta drpd terkena Belon Air pihak lawan.
    - Menyerang pihak lawan menggunakan belon air
    - Mempertahankan diri sendiri drpd terkena belon air pihak lawan
    - menggantikan Si Buta jika beliau mati dlm gelanggang dan melaksanakan tugasan
    dlm setiap perhentian sampai tamat. So askar tu AUTOMATIK akn jadi buta gak.

-darurat perang diisytiharkan jika:
- pasukan lawan saling berdepan antara satu sama lain
- salah satu pasukan sedang menyeberangi Sungai Beracun
- pasukan lwn sedang menukar Si Buta dgn askar yg masih hidup



*perhatian: Mana2 individu yg dibaling dgn belon air,ttp belon tersebut tidak pecah, individu tersebut masih dikira hidup dan boleh meneruskan permainan spt biasa. Manakala belon yg tidak pecah itu akan menjadi milik pasukan tersebut.

B. Kaifiyat Permainan


1. Sebelum masuk ke gelanggang, setiap pasukan hendaklah menentukan seorg Raja,seorang
Si Buta, dan selebihnya sbg askar yg melindungi Raja dan Si Buta.


2. Setiap gelanggang akan memuatkan DUA buah pasukan.


3. Setiap pasukan akan dibekalkan dgn 20 biji belon berisi air sbg senjata utk mengalahkan pihak
lawan serta sebuah dulang sbg pertahanan dlm kumpulan drpd serangan pasukan lwn.


4. kedua2 pasukan akan masuk ke dlm gelanggang secara serentak dari arah yg berlainan.


5. Kotak PERTAMA, Si Buta hendaklah mencari duit syiling 1 Qirsh atas tanah dgn bantuan askar
dan raja. Tapi duit syiling tersebut tidak boleh disentuh oleh mana2 individu kecuali Si Buta
SAHAJA. Setelah Berjaya, Si Buta hendaklah menunjukkan syiling tersebut kpd AJK yg bertugas. Setelah selesai, pasukan tersebut bolehlah bergerak ke kotak seterusnya dengan izin AJK tersebut.


6. Kotak KEDUA; dlm kotak ini,akn diletakkan 10 biji tin minuman. Si Buta shj, hendaklah
mengutip tin2 tersebut dan menyusunnya kembali dlm bentuk piramid (4-3-2-1). Setelah selesai, pasukan tersebut bolehlah bergerak ke kotak seterusnya dengan izin AJK tersebut.


7. Kotak KETIGA; (Sungai Beracun). Setelah selesai tugas kedua, Si Buta hendaklah menyeberangi
Sg. Beracun ini terlebih dahulu sblm Raja dan Askar2 lain. Si Buta boleh mendptkn bantuan
dr Raja atau askar utk melintasi sg tersebut. Sekiranya Si Buta terpijak Sg. Beracun tersebut, secara AUTOMATIK, Si Buta akan mati. Peranan beliau akan diganti oleh askar yg masih hidup Setelah Si Buta berada di seberang, giliran Raja dan askar pula utk melintas Sg tersebut. Jika terdapat salah satu drpd askar atau Raja yg terpijak Sg. Beracun itu, pasukan itu akan diminta utk mengulangi semula tugasan Sg. Beracun tersebut secara keseluruhannya. (peringatan: diisytiharkan Darurat Perang semasa mana2 pasukan melintasi Sg. Beracun ini). Setelah selesai, pasukan tersebut bolehlah bergerak ke kotak seterusnya dengan izin AJK tersebut.


8. Kotak KEEMPAT; Si Buta dikehendaki utk mencari sebiji guli dlm kwsn kotak dan memasukkanya
ke dlm lubang di tgh2 kotak. Beliau hendaklah berdiri di luar garisan yg ditetapkan sms hendak memasukkan guli tersebut. Setelah selesai, pasukan tersebut bolehlah bergerak ke kotak seterusnya dengan izin AJK tersebut.


9. Kotak KELIMA; Si Buta dikehendaki menyesuai-padankan kad terup sehingga habis.dgn bantuan
Raja dan Askar. Setelah selesai, pasukan tersebut bolehlah bergerak ke kotak seterusnya dengan izin AJK tersebut.


10. Setelah tamat kesemua tugasan, pasukan pemenang akan meneruskan aktiviti Treasure Hunt.


11. Manakala bg pasukan yg kalah (dgn sebab);
- Raja mati : akan didenda 5 minit
- Tidak sempat menyiapkan tugasan : 3 minit

* peringatan : -setiap tugasan hanya boleh dilakukan jika semua ahli pasukan berada dlm satu kotak
yg sama dgn Si Buta.
-



Leave a Reply